Välkommen!

Read and learn är kanske ett bra uttryck... men hurvida du får lära dig nåt här det återstår å se för mitt måtto blir nog mer; live and learn, fast du får gärna läsa ändå. Kanske du lär av mina misstag även om jag sällan gör det. Enjoy...

tirsdag 18. januar 2011

Håvamål

Jag har upptäckt Håvamål... haha... Eller Fredric har gjort mig uppmärksam på det. Jag hatar när det är saker jag inte förstår å när han skriver dikt på norrøn så blir jag sjukt irriterad för jag fattar typ hälften... Håvamål är Odins "bibel". Troligen blev den skriven av Snorri Sturlasson å spredd på 7-900talet. Det är dikter om hur man bör leva bla.
Samd er venskap
når segja ein kann
den andre all sin hug.
Vinglut Vera
er verst av alt,
All-rosar er ikje ven.
Det betyder då:
Vänskap är äkta
när man kan säga varandra allt man vill.
Den som vinglar är värst,
och den som bara kommer med
ros är ingen vän.

Fint va? :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar